Zaměření ústavu

Studium vlastností mléka jako suroviny pro mlékárenský průmysl. Základní technologické úkony v mlékárenském průmyslu a jejich využití při výrobě mléčných potravin. (Čurda, Štětina)

• Technologie mléka a mlékárenských výrobků se zaměřením na výrobu:
    • pasterovaného a trvanlivého mléka
    • fermentovaných mléčných výrobků
    • tvarohů a tvarohových desertů
    • přírodních a tavených sýrů
    • zpracování srovátky
  • Aplikace instrumentálních analytických metod v mlékárenském průmyslu.
  • Využití membránových a chromatografických procesů při zpracování mléka a syrovátky. Izolace biologicky aktivních složek mléka.

Mikrobiologie potravin a kosmetiky se zaměřením na mlékárenskou technologii (Plocková, Horáčková, Solichová, Kosová)

• Funkční vlastnosti bakterií mléčného kvašení
  • Protektivní a probiotické charakteristiky bakterií mléčného kvašení a bifidobakterií
  • Aplikace probiotik a prebiotik do potravinářských výrobků
  • Stabilita probiotických mikroorganismů v potravinářských i nepotravinářských matricích, jejich enkapsulace
  • Selektivní stanovení bakterií mléčného kvašení pomocí kultivačních a molekulárně-biologických metod (PCR, qPCR)
  • Kontrola potravinářsky nežádoucích mikroorganismů
  • Aplikace metod vedoucích ke zvýšení mikrobiální jakosti a trvanlivosti výrobků

Studium základních dějů při získávání a rafinaci tukových surovin. Studium vedoucí ke zdokonalování technologických pochodu při výrobě tukových potravin a výrobků z oblasti technických tuků. (Filip, Berčíková)

• Procesy získávání a rafinace rostlinných olejů.
  • Technologie a vlastnosti viskoplastických tuků (tukové násady emulgovaných a pokrmových tuků).
  • Technologie a vlastnosti emulgovaných tuků.
  • Příprava a vlastnosti derivátů mastných kyselin jako látek strukturních, povrchově aktivních a biologicky aktivních.
  • Oleochemické využití derivátů mastných kyselin.

Studium fyzikálně chemických vlastností tenzidů a jejich využití při výrobě detergentů, výrobků průmyslové a bytové chemie.    (Šmidrkal, Hrádková)

• Chemie, technologie výroby a vlastnosti tenzidů, detergentů a kosmetických výrobků. Aplikace tenzidů pro kapalné detergenty a v tenzidové kosmetice.
  • Vliv aktivačních přísad na fyzikálně-chemické vlastnosti detergentů, fyzikálně chemické vlastnosti kosmetických emulzí.

Studium fyzikálně-chemické vlastnosti kosmetických surovin a jejich použití v kosmetických výrobcích. (Šmidrkal, Hrádková, Berčíková)